زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

عبد الله نورانی‌





عبدالله نورانی، فرزند نوروزعلی در اول فروردین ۱۳۰۸ در نیشابور چشم به جهان گشود.


۱ - تحصیلات



تحصیلات حوزوی خود را در نیشابور، مشهد، قم و نجف در رشته‌های ادبیات عربی، منطق، اصول فقه، علم کلام، اخلاق، تفسیر قرآن مجید، فلسفه مشاء و اشراق و حکمت متعالیه ملا صدرا تا اخذ درجه اجتهاد ادامه داد.

۲ - فعالیت علمی



۲۰ سال در مشهد به کار علمی پرداخت و سپس عازم قم شد. در سال ۱۳۴۷ ش با تشویق و دعوت استاد شهید مرتضی مطهری به تهران آمد و از طریق وی به حسینیه ارشاد و برخی مراکز فرهنگی دیگر راه یافت و مشغول به کار شد. پژوهش در کنار استادان دانشگاه‌های تهران و آشنایی با روش‌های جدید نسخه پژوهی و پژوهش‌های مختلف، او را به کار تصحیح نسخه‌های خطی و پژوهش در این عرصه ترغیب کرد.

۳ - تدریس در مراکز علمی



ایشان از سال ۱۳۵۲ با تدریس صرف و نحو عربی و فارسی و مبانی تحقیق در علوم دینی و خداشناسی به عنوان استاد مدعو و حق‌التدریس با دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران همکاری کرده است. وی از سال ۱۳۵۴ در دانشکده الهیات و معارف اسلامی به عنوان حق‌التدریس در دوره‌های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا، موضوعات فلسفه، کلام، تاریخ مذاهب و سیره معصومین علیهم‌السّلام، تاریخ و تمدن اسلامی، متون فلسفی، فلسفه ملا صدرا، منطق قدیم و صرف و نحو عربی و شرح دیوان متنبی و کلیات فلسفه اسلامی را درس داده است.

۴ - دانشیار دانشگاه



او پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی در کمیته برنامه ریزی دانشکده الهیات و معارف اسلامی شرکت کرده و از طرف دانشگاه مامور به همکاری با مرکز نشر دانشگاهی برای بررسی، اظهار نظر و مشاوره درباره تدوین و نشر کتاب‌های فلسفه، فقه و حقوق و معارف اسلامی شده است. علاوه بر گروه فلسفه و فقه، با دیگر گروه‌های آن مرکز همکاری کرده است. نورانی از سال ۱۳۶۷ به طور رسمی با مرتبه دانشیاری با گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران همکاری کرده است.

۵ - خادم کتاب



او پس از ۲۴ سال و هفت ماه سنوات قابل احتساب در تاریخ اول اردیبهشت ۷۹ با مرتبه دانشیاری از همین دانشگاه بازنشسته شده است. آثار متعددی از او منتشر شده و به دلیل همین فعالیت‌ها از وی به عنوان خادم کتاب، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

۶ - وفات



دکتر نورانی در هفتم آبان ماه ۱۳۹۰ در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

۷ - مسئولیت‌ها



عضو شورای پژوهشی گروه فلسفه و کلام اسلامی، عضو شورای پژوهشی و شورای تحصیلات تکمیلی گروه فلسفه و کلام اسلامی، متخصص و کارشناس در کتابخانه (دانشکده) در خرید کتاب و سایر اشیاء، مسئول انتخاب و خرید کتب مورد نیاز دانشکده، مسئول دفتر احیاء آثار خطی دانشکده، عضو کمیته کتابخانه دانشکده و عضو شورای علمی مرکز پژهشی میراث مکتوب.

۸ - آثار



۱. شرح حکمة الاشراق سهروردی به اهتمام عبدالله نورانی؛
۲. مبدا و معاد به اهتمام عبدالله نورانی؛
۳. مصنفات میرداماد: الافق المبین به اهتمام عبدالله نورانی؛
۴. مصنفات: غیاث الدین منصور حسینی دشتکی شیرازی به اهتمام عبدالله نورانی؛
۵. المبدا و المعاد زیر نظر عبدالله نورانی؛
۶. فرائد الاصول تصحیح عبدالله نورانی؛
۷. مصنفات میرداماد، مشتمل بر ده عنوان از کتاب‌ها و رساله‌ها و اجازه‌ها و نامه‌ها به اهتمام عبدالله نورانی؛
۸. رسائل فارسی ادهم خلخالی، مشتمل بر چهارده رساله در عقاید و اخلاق و عرفان؛
۹. حکمت الهی در متون فارسی؛
۱۰. سلم السماوات تصحیح عبدالله نورانی؛
۱۱. مرآة الاکوان تحقیق و تصحیح عبدالله نورانی.

۹ - عناوین مرتبط



مبدا و معاد به اهتمام عبدالله نورانی

۱۰ - منبع


نرم افزار دروس حوزوی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : تراجم | کتاب شناسان




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.